کشورهای جهان است[۴] که توسط دو تیم یازده نفره متشکل از بازیکنان فوتبال با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گلزدن انجام میگیرد. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازهبان میشوند که توسط سرمربی در زمین چیده میشوند و مانند یک سیستم عمل میکنند که سیستم فوتبال نامیده میشود. امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارند.
قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمیگردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج مییابد. فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکلگرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکلگیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گستردهتر شد.
طول زمین فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است. فوتبال در دونیمه ۲۰ تا ۴۵ دقیقهای انجام میگیرد و در بازیهای حذفی و رفت و برگشتی گاهی اوقات، وقتهای اضافه و پنالتی نیز به آن افزوده میگردد. فوتبال ضوابطی دارد که قوانین فوتبال نامیده میشوند و نمیتوان بر خلاف آنها عملکرد. سازمان فیفا علاوه بر فوتبال، نهاد رسمی ورزشهای فوتسال و فوتبال ساحلی نیز میباشد و کنفدراسیونهای قارهای یوفا، اِیاِفسی، سیاِیاِف، کونکاکاف، کونمبول و اُاِفسی از زیرشاخههای فیفا هستند.
نخستین بازی بینالمللی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران، بازی دوستانهای در روز ۵ تیر ۱۳۴۷ برابر تیم ارتش کره جنوبی در تهران بود. این بازی دومین بازی تاریخ پرسپولیس پس از پیوستن پرویز دهداری و بازیکنان باشگاه فوتبال شاهین به این تیم بود.
پربسامدترین دوران بازیهای بینالمللی پرسپولیس، میان سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ بود. در این سالها که علی عبده باشگاه را حرفهای اعلام کرده بود،[۱] تیم آماتورهای پرسپولیس در لیگ کشوری بازی میکرد[۲] و تیم اصلی با تیمهای خارجی بازی دوستانه انجام میداد. با وقوع انقلاب و جنگ ایران و عراق، وقفهای چند ساله میان بازیهای بینالمللی باشگاه افتاد. پس از سال ۱۳۶۹؛ با راهاندازی دوباره جام باشگاهها و ایجاد جام برندگان جام، پرسپولیس دوران حضور جدی خود در جامهای جهانی را آغاز کرد.
محتویات
• آلودگی هوا به مواد شیمیایی و فیزیکی و زیستی گفته میشود که ویژگیهای طبیعی آتمسفر را تغییر میدهند.
•
اولین آلایندههای هوا احتمالاً دارای منشأ طبیعی بودهاند. دود، بخار
بدبو، خاکستر و گازهای متصاعد شده از آتشفشانها و آتش سوزی جنگلها، گرد و
غبار ناشی از توفانها در نواحی خشک، در نواحی کم ارتفاع مرطوب و مههای
رقیق شامل ذرات حاصل از درختهای کاج و صنوبر در نواحی کوهستانی، پیش از
آنکه مشکلات مربوط به سلامت انسانها و مشکلات ناشی از فعالیتهای انسانی
محسوس باشند، کلا جزئی از محیط زیست ما به شمار میرفتهاند. به استثنای
موارد حاد، نظیر فوران آتشفشان.
• آلودگیهای ناشی از منابع طبیعی معمولاً ایجاد چنان مشکلات جدی برای
حیات جانوران و یا اموال انسانها نمیکنند. در حالی که فعالیتهای انسانی
ایجاد چنان مشکلاتی از نظر آلودگی مینمایند که بیم آن میرود بخشهایی از
اتمسفر زمین تبدیل به محیطی مضر برای سلامت انسانها گردد.
• –۲۱۷٫۲۱۹٫۱۱۸٫۱۳۲ ۲۰:۰۵, ۱۶ آوریل ۲۰۰۷ (UTC)==تاریخچه آلودگی==
•
دود یکی از قدیمیترین آلایندههای هوا است که برای سلامت بشر مضر است.
زمانی که دود ناشی از آتش حاصله از سوختن چوب توسط ساکنین اولیه غارها جای
خود را به دود ناشی از کورههای زغال سوز در شهرهای پر جمعیت داد، آلودگی
هوا، بقدری افزایش یافت که زنگ خظر برای برخی از ساکنان آن شهرها وجود به
صدا در آمد. در سال ۶۱ بعد از میلاد سنکا (Seneca)
فیلسوف رومی از هوای روم بهعنوان هوای سنگین و از دودکشهای هود با
عنوان تولید کننده بوی بد نام برد. در سال ۱۲۷۳ میلادی ادوارد اول پادشاه
انگلستان میگوید هوای لندن به حدی با دود و مه آلوده و آزار دهنده است که
از سوختن زغال سنگ دریایی جلوگیری خواهد کرد.
• علیرغم هشدار پادشاه
مذکور، نابودی گسترده جنگلها، چوب را تبدیل به یک کالای کمیاب نمود و
ساکنان لندن را وادار ساخت تا بجای کم کردن مصرف زغال سنگ به میزان بیشتری
از آن استفاده کنند. تا سال ۱۶۶۱ میلادی یعنی بیش از یک قرن بعد، تغییر
قابل ملاحظهای در آلودگی
هوا بوجود نیامد. چاره جویی و پیشنهادات عبارت بودند از برچیدن تمامی
کارخانههای دودزا از شهر لندن و بوجود آمدن کمربند سبز در اطراف شهر و
بالاخره این چاره جوییها کارساز شد
• مشکلات آلودگی هوا
- در قرآن و روایات از نجاست سگ سخنی به میان نیامده است!؟
- قرآن با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از این حیوان تمجید کرده است!
- حضرت علی(ع) مردم را به یادگیری ده خصلت ارزنده سگ و به کار بستن این خصائص در زندگی توصیه فرمودهاند!
- و ...
حال آنکه معلوم نیست نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطی به نجاست یا طهارت سگ دارد؟ وفاداری سگ و مفید بودنش، چه ربطی به عدم نجاست او دارد؟ و چگونه میتوان از سخن امیرالمومنین(ع) پی به طهارت سگ برد؟
اگر چنین باشد، آیا می توان سخن پیامبر(ص)، که بدعتگزاران را سگان دوزخ(1) می داند، دلیلی بر نجاست سگ گرفت؟! آیا اینگونه سخن گفتن صحیح است؟
همانطور که ملاحظه فرمودید، برخورد سلیقهای با مسائل و ربط دادن همه چیز برای اثبات سلیقه شخصی، بخصوص برای کسانی که صلاحیت اظهار نظر در مسائل شرعی را ندارند تا جایی پیش می رود که در اصل و اساس مسألهای تشکیک میکنند.
اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر میافتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، میتوان نجاست خون او را انکار کرد؟
ما فعلاً قصد پرداختن به این سخنان را نداریم و در ضمن مباحث پیش رو به پاسخ آن ها اشاره خواهیم کرد.
در این نوشتار با جستوجو در منابع اسلامی از جمله قرآن و روایات معصومین علیهم السلام و ... در پی یافتن ادله این حکم خواهیم بود، پس از آن به چند مسأله که فرع بر مساله نجاست سگ است، خواهیم پرداخت.
مسائلی از قبیل نجاست انواع سگ، خرید و فروش آن، نگهداری سگ در خانه، حقوق سگ به عنوان یک حیوان، فلسفه نجاست سگ در اسلام و در نهایت پاسخ به چند سوال.
امّا لازم است قبل از آن، مفهوم و معنای «نجس» بخصوص در اصطلاح فقهی آن، مورد بررسی قرار گیرد و سپس اصل مساله را دنبال کنیم: